Bruut. Briljant: Brussel als canvas voor James Ensor campagne, door Fightclub en KBR.

Wie James Ensor zegt, zegt na 75 jaar nog steeds Oostende. Toch was het onze hoofdstad die Ensor vormde: met haar mengelmoes van ordinaire taferelen, markante personages en façades. Onze melting pot is vuil en proper tegelijkertijd, eenzaam en losgeslagen druk, getekend door marginaliteit en superioriteit. Tijdens zijn jaren aan de academie krijgt Ensors atypische stijl hierdoor vorm. Wat hij zag, is wat u nu ziet: les vrais Bruxellois. Vele Ensor campagnes, maar geen enkele vanuit dit ongefilterde standpunt, quoi.

Fightclub werd geïnspireerd door deze ongebreidelde verbeelding en creëerde zo een uitnodiging die elke Brusselaar, maar ook iedereen daarbuiten dichter bij Ensor brengt. De campagne berust op Brusselse beelden abrupt geshoot met een handycam en geeft poseren geen kans. Want u was één van hen, u bent één van hen. Mocht Ensor vandaag nog leven, legde hij mogelijks de stad vast met een Sony FDR Ax-53, of een HDRXc405, en wij dus ook.

Vanaf 22 februari 2024 zullen de tentoonstelling “James Ensor. Inspired by Brussels.” als de campagne zich in zowat alle media exposeren: een volledig digitale campagne met een internationaal bereik, versterkt door een tv-spot, een radiospot, publicaties in o.a. Knack, OOH-communicatie die de aandacht grijpt vlakbij het Brussels centraal station en natuurlijk in en rond Het Paleis van Karel van Lotharingen en de Koninklijke Bibliotheek Brussel. ​

Een mix van banaliteit, tristesse, satire en humor. ​

Een mix die jong, oud, toerist, Belg of fanaat aanspreekt. ​

Nog tot 6 juni te bezoeken, tickets via KBR.be/Ensor.

 

Client: KBR
Client contact: Rebecca Thierfeldt


Agency: Fightclub
MD Fightclub: Dennis Kenis
Creative dept. Lead: Kim Devos
Account Manager: Vanessa Janssens & Leslie De Mey
Creatives (art): Lode Vochten, Noortje Lenaerts
Design/art direction: Noortje Lenaerts, Mona Lisa-Venlet
Copywriter: Carmen van Buggenhout ​
Media Strategist: Nathalie Leemans
Social Advertising Consultant: Basel Alakkad
SEA Consultant: Tobias Versmissen and Yevheniia Romashova
Creative Director (Fightclub): Stijn Pauwels

Creative Director (aka DeMensen): Tom Willems
Director: Jasper Declercq
Executive Producer: Rana Cools
Producer: Astrid Janssen
Production Assistant: Rosanne Van den Eynde
DOP: Dries Vanderaerden
Photographer: Dominique Brion
Sounddesign/audiopostproductie: Audiotheque
Edit: Joris Rabijns
Grading: Dries Vanderaerden

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Fightclub Belgium

We're a blend of creativity and real results. Clever and down-to-earth. Style and substance. 

We appreciate practical strategy, and mix it with talented creators to craft everything from ads to in-depth content, digital services or tangible products. We're here for daring brands. 

Fightclub Belgium is part of Customer Collective.