Fightclub tekent campagne voor James Ensor 

De KBR (Koninklijke Bibliotheek van België) organiseert volgend jaar de tentoonstelling ‘James Ensor. Inspired by Brussels.’ De Brusselse passage van de excentrieke schilder inspireerde Fightclub tot een eigenzinnige campagne vol verbeelding.  

 

Brussel speelde een cruciale rol in het artistieke leven van James Ensor. Hij volgde niet alleen drie jaar les aan de Brusselse academie, Ensor zou heel zijn leven een innige band onderhouden met de hoofdstad. Brussel inspireerde de unieke beeldtaal van de excentrieke grootmeester. Hij zou er meermaals naar terugkeren, er verblijven en exposeren. 

In 2024 is het 75 jaar geleden dat James Ensor overleed. De gedroomde aanleiding voor De KBR en de KMSK (Koninklijke musea van Schone Kunsten) om de handen in elkaar te slaan voor de tentoonstelling ‘James Ensor. Inspired by Brussels.’ 

Fightclub werd geïnspireerd door de ongebreidelde verbeelding van Ensor en tekende voor de campagne. Die werd een visuele speeltuin, waarin Brussel én Ensor elkaar letterlijk ontmoeten. De grilligheid van onze hoofdstad in confrontatie met expressie van Ensor. ​ 

In de campagne zette Fightclub de gewone man en vrouw uit Brussel Centraal, met eenzelfde gevoel voor humor en tegendraadsheid als de grootmeester. Met hulp van Ensors werk ontstaan observaties en portretten van Brusselse bewoners, personen en figuren. Het worden hedendaagse straatbeelden die iedereen aanspreken op een atypische manier. ​ 

Het zwaartepunt van de campagne ligt op speelse OOH-communicatie. Er is ook een verrassende TVC en er wordt een social luik uitgerold tijdens het ‘Brusselse’ Ensorjaar. ​ 

 

 

Over KBR

De Koninklijke Bibliotheek van België (KBR) is de nationale wetenschappelijke bibliotheek. Ze verzamelt álle Belgische publicaties en bewaart, beheert en bestudeert een omvangrijk cultureel en historisch patrimonium van ruim 8 miljoen documenten. Ze geeft het publiek toegang tot informatie, faciliteert onderzoek en biedt culturele beleving aan.

Over Fightclub

Een fascinerende combinatie van creativiteit en meetbaar succes, dat is Fightclub. Slim en gevat, knap en verstandig. Humor en diepgang, en alles daartussenin. Als agency maakt dat ons echt uniek. Strategisch denken combineren we met toptalent in de creatieve wereld, om onze schouders te zetten onder digitale advertenties, gevatte content en straffe campagnes, die de kracht hebben om alles even stil te laten staan. Fightclub, voor merken die dapper en uitdagend willen zijn.

Over Customer Collective

Customer Collective is een ecosysteem dat bestaat uit verschillende entiteiten. De marketinggroep ondersteunt bedrijven om snelle groei te realiseren door een gedreven focus op hun klanten. De groep concentreert zich op vijf pijlers die eveneens de voorwaarden zijn voor een succesvolle commerciële transformatie: customer strategy, branding & performance, digital acceleration, data en technologie. Sinds 2021 bundelt Customer Collective daarvoor de krachten van The House of Marketing, Dignify, Upthrust, Fightclub, Sales X en addData. Anders dan andere ecosystemen in de Europese markt werken de bedrijven nauw samen: voor ieder project worden profielen met complementaire expertise en vaardigheden geselecteerd om zoveel mogelijk impact te genereren. Customer Collective wordt ondersteund door Down2Earth Capital en Quanteus Group. De groep telt meer dan 400 werknemers in België, Nederland en Duitsland. Meer info op www.customercollective.eu.

Fightclub is op zoek naar talent.
Bekijk onze vacature hier.

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Fightclub Belgium

We're a blend of creativity and real results. Clever and down-to-earth. Style and substance. 

We appreciate practical strategy, and mix it with talented creators to craft everything from ads to in-depth content, digital services or tangible products. We're here for daring brands. 

Fightclub Belgium is part of Customer Collective.